Het Steunpunt – Schuldbemiddeling is een vereniging zonder winstoogmerk waarvan de volledig benaming Steunpunt voor de Diensten schuldbemiddeling van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is.
ONZE OORSPRONG
Oorspronkelijk werd de vereniging vzw GREPA genoemd. Ze werd in december 1999 opgericht op initiatief van een paar vrijwillige advocaten actief op het gebied van eerste- en tweedelijnsbijstand, juristen en maatschappelijk werkers die werkzaam waren in sociale diensten en verenigingen zoals ATD Vierde Wereld..
Ervoor strijden om te zorgen dat alle burgers, zelfs de meest behoeftigen, aanspraak kunnen maken op hun rechten.
Alle actoren in het veld bij elkaar brengen, of ze nu afkomstig zijn van verenigingen, institutionele diensten of de Brusselse balie, dit waren de doelen van GREPA bij haar oprichting.
De actiegebieden ontbraken niet: toegang tot justitie, sociale bijstand, schuldoverlast.
De implementatie van de wet op de rechtsbijstand werd nauwlettend gevolgd, met in het bijzonder de nadruk op het ontwikkelen van de kwaliteit van de aangeboden diensten en het opzetten van een flexibele en effectieve koppeling tussen eerstelijnsdiensten en de balie.
Op sociaal vlak was het thema “menselijke waardigheid”
de leidraad van de werkzaamheden en in deze logica is bijvoorbeeld een protocol gesloten met de rechters van de Arbeidsrechtbank in Brussel om de behandeling van zaken te bespoedigen, in het bijzonder op het gebied van het recht op leefloon.
In 2004 kon de vzw dankzij de financiële steun van GGC en Cocof, een Steunpunt opzetten om de actie van erkende diensten schuldbemiddeling te ondersteunen.
In de loop van de tijd namen onze gedachten en activiteiten in verband met schuldoverlast zo sterk toe dat in 2008 eindelijk werd besloten onze statuten te herzien om de activiteiten van de vereniging beter weer te geven.
Zo werd Grepa vzw in 2008 het Steunpunt Schuldbemiddeling vzw!
ONS MAATSCHAPPELIJK DOEL
Ons maatschappelijk doel blijft ongewijzigd: onze vereniging werkt sinds haar oprichting om de drempel naar Justitie te verlagen, de verdediging van de belangen en rechten van mensen in financiële moeilijkheden en/of in armoede te verbeteren.
Onze opdrachten
Het Steunpunt voor de diensten schuldbemiddeling van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft tot hoofddoelen
- de werking van de diensten schuldbemiddeling van de openbare sector (onder andere opgericht door de OCMW’s) en het verenigingswerk te steunen.
- de bijstand aan personen met schuldoverlast door middel van preventie, voorlichting betreffende mogelijke oplossingen en door ze op het bestaan van de diensten en hun activiteiten te wijzen.
Sinds 2003 organiseert onze vereniging opleidingen voor maatschappelijk werkers en juristen van de diensten schuldbemiddeling van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
We hebben al 19 opleidingsdagen georganiseerd (op een totaal van 30,5 geplande), met 113 deelnemers en een tevredenheidspercentage van 87%.
Het Steunpunt gebruikt globale en gerichte preventieve acties. Het treedt zowel op als eerste of als tweede lijnsactor, door het organiseren van acties die gericht zijn op individuen in ernstige schulden of financiële en/of sociale onzekerheid, of op professionelen of overheden.
We organiseren workshops en interactieve animaties, aangepast aan de behoeften en specifieke kenmerken van de aanvragende instellingen en de betrokken publiek(en).
In 2022 hebben we het aantal animaties opnieuw verhoogd. We organiseerden in totaal 149 animaties (vergeleken met 132 animaties in 2021), waarmee we 1.473 cursisten bereikten (vergeleken met 960 cursisten in 2021).
Het project dat sinds 2015 wordt gefinancierd door het ESF en “Nog een factuur! Wat nu?” heet, heeft zich verder ontwikkeld en gediversifieerd. Er zijn nieuwe thema’s toegevoegd aan de bestaande reeks voorstellen. Er is dynamisch en verklarend materiaal geproduceerd en getest met groepen.
Onze groepswerkonderwerpen zijn daarom onder andere: een budget opstellen, onderhandelen over een betalingsplan met een schuldeiser of deurwaarder, brieven lezen en begrijpen en weten hoe je moet reageren op een brief van een advocaat, schuldeiser of deurwaarder, weten wat een dienst schuldbemiddeling kan doen, het verschil kennen tussen minnelijke schuldbemiddeling en gerechtelijke schuldbemiddeling,
Het doel is om de capaciteiten van elke deelnemer te ondersteunen om zijn of haar sociale en administratieve situatie onder controle te krijgen en om gepast te reageren in geval van een probleem.
De veronderstelling is dat dit hen in staat zal stellen om meer tijd en energie te besteden aan hun socio-professionele re-integratie (het vinden van een baan, opleiding, het ontwikkelen van een persoonlijk project, enz.)
Het doel van het Steunpunt is het economisch en sociaal beleid met betrekking tot schuldoverlast te beïnvloeden.
Het is gebaseerd op waarnemingen in het werkveld door schuldbemiddelaars, de bijdragen van preventieve acties, de ervaring van degenen die de schuldoverlast hebben ervaren en, in het algemeen, de ervaring van het Steunpunt dankzij zijn eigen activiteiten.
In 2018 hebben we samen met de schuldbemiddelaars van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest het memorandum van de schuldbemiddelaars opgesteld. Op basis van onze ervaring en onze bevindingen op het terrein formuleren we 36 aanbevelingen
In de loop der jaren zijn er verschillende politieke acties ondernomen,
waarvan sommige hun vruchten hebben afgeworpen
Sinds haar oprichting, geniet de VZW STEUNPUNT SCHULDBEMIDDELING van de actieve en vrijwillige deelneming van een twaalftal schuldbemiddelaars (maatschappelijke werkers en juristen) zowel afkomstig uit de publieke sector (OCMW ’s) als uit het verenigingsleven.
De stuurgroep komt maandelijks samen en helpt ons in de keuze van thema’s voor de Ronde Tafels, de maandelijkse conferentie-debatten en de opleidingen.
«De stuurgroep is een ontmoeting- en uitwisselingsplaats tussen diensten schuldbemiddeling. Hij laat de diensten toe elkaar te ontmoeten, te leren kennen, ervaring en problemen uit te wisselen en gezamenlijk na te denken over hun manier van werken en deze verder te laten evolueren. »
Dit werk met de schuldbemiddelaars is essentieel want het laat ons toe de realiteit van het terrein te kennen en onze activiteiten te kunnen aanpassen aan de echte noden van de schuldbemiddelaars.
ONS TEAM
Anne Defossez
Directrice, juriste, politiek pleidooi
Claire De Schaetzen
Adjunct Directrice, Economische meldpunt
Mounia Ouaqqa
Administrative bediende, HR, boekhouding, onthall en meldpunt
Gilles Bruneau
Juriste voor de diensten schuldbemiddeling COCOF
Laura Borgers
Juriste, opleidingen juridische steun en meldpunt
William Robert
Juriste, publicaties juridische steun en meldpunt
Anne-Marie Trivier
Preventie projecten
Zoulikha Izmar Chemlali
Administratieve Bediende Onthaal, logistiek van de opleidingen en meldpunt
Sarah Bosser
Communicatie en preventie projecten
Denise Douin
Preventie projecten voor de FSE