Nieuws Het nieuwe invorderingsbeleid van VIVAQUA

Het nieuwe invorderingsbeleid van VIVAQUA

Inhoudsjaar : 11 juni 2025

VIVAQUA heeft haar tariefbeleid inzake herinnering- en ingebrekestellingskosten gewijzigd. Vanaf juni (er is geen officiële datum vastgesteld) zullen herinnering- en ingebrekestellingskosten van toepassing zijn op de tussentijdse facturen van de Brusselaars! Tussentijdse facturen zullen voortaan verhoogd kunnen worden met bijkomende kosten als ze niet op tijd betaald worden!

Volgens de informatie die aan de consumenten zal worden verstrekt in een bijlage bij de tussentijdse facturen, zal elke betalingsachterstand aanleiding geven tot het versturen van:

  • een betalingsherinnering, aangerekend aan € 5,77;
  • een ingebrekestelling aangerekend aan € 5,77[1] in geval van niet-betaling na de herinnering!

De consument heeft 30 kalenderdagen na factuurdatum de tijd om zijn tussentijdse factuur te betalen.

Het gaat om een nieuwe maatregel die ongetwijfeld een grote impact zal hebben op de consument. Deze zal immers zijn tussentijdse factuur verplicht moeten betalen om een invorderingsprocedure te vermijden.

Het is overigens gerechtsdeurwaarderskantoor Modero dat, in het kader van een openbare aanbesteding, met het beheer van deze invordering werd belast.

Dit nieuwe beleid roept vragen op met betrekking tot de toepassing van de nieuwe bepalingen van boek XIX van het Wetboek van economisch recht, waarover we het in een vorig artikel hebben gehad: https://www.mediationdedettes.be/nl/documentation_utile/afstemming-tussen-het-wetboek-van-economisch-recht-en-specifieke-wetgeving-focus-op-consumentenschulden-voor-water-gas-elektriciteit-en-telecom/ en die de invordering van schulden van consumenten regelen (zie ook ons artikel met bijbehorende checklist: https://www.mediationdedettes.be/nl/documentation_utile/analyse-van-een-afrekening-in-de-minnelijke-fase-in-het-licht-van-boek-xix-van-het-wetboek-van-economisch-recht/).

Evenmin houdt dit beleid rekening met de volgende elementen:

  • De situatie van de meest kwetsbare personen die deze facturen niet zullen kunnen betalen en die bij de minste betalingsachterstand extra kosten zullen moeten betalen;
  • De onmogelijkheid om momenteel op de website van VIVAQUA een betalingsplan voor tussentijdse facturen aan te vragen, aangezien deze optie alleen voor jaarfacturen geldt.
  • Het tijdelijke karakter van de tussentijdse factuur, aangezien het bedrag niet definitief is en er later een afrekening wordt gemaakt: zo zouden er herinnering- en ingebrekestellingskosten worden aangerekend voor een factuur waarvan het bedrag lager zou blijken te zijn dan het aanvankelijk aangerekende bedrag;
  • De mogelijke extra belasting van de OCMW’s als gevolg van consumenten die hun tussentijdse facturen niet hebben voldaan en daardoor een betalingsherinnering met bijkomende kosten in de bus krijgen. Het is namelijk zeer waarschijnlijk dat deze consumenten zich snel tot hun OCMW zullen wenden voor bijstand of om deze facturen betaald te krijgen.

Ten slotte zijn de algemene voorwaarden van VIVAQUA nog niet in die zin aangepast en wordt de consument bijgevolg niet op transparante wijze geïnformeerd over de wijzigingen die van toepassing zullen zijn, noch over de datum waarop deze van kracht zullen worden. Een eenvoudige mededeling als bijlage bij de tussentijdse facturen lijkt ons onvoldoende.

We merken ook op dat VIVAQUA de OCMW’s vaker lijsten zou moeten verstrekken om hen te informeren over de betalingsachterstanden van gebruikers.

Op initiatief van BRULOCALIS zal een adviesaanvraag worden gericht aan de Brusselse regulerende instantie voor elektriciteit, gas en controle van de waterprijs, BRUGEL. Een aanvraag die wordt gesteund door het Steunpunt.

Er is ook een adviesaanvraag ingediend bij BRUGEL betreffende de conformiteit van de gewestelijke wetgeving inzake gas en elektriciteit met boek XIX van het Wetboek van economisch recht. Wordt dus nog vervolgd…


[1] Dit bedrag wordt verhoogd tot € 11,54 wanneer de ingebrekestelling verband houdt met de afrekeningsfactuur.